Σύμφωνα με την Αγία Γραφή ο κόσμος πλάστηκε κατ’ εικόνα και καθ’ ομοίωση του Θεού. Κατά αυτή την έννοια ό,τι υπάρχει πάνω σε ετούτο τον πλανήτη είναι δημιούργημα της βούλησης του Θεού και του Λόγου Του. Αυτό συνεπάγεται ότι και η ύπαρξη του κακού στον κόσμο μας έχει τις βάσεις της στο Θεό. Άρα μήπως ο Θεός θέλει το κακό μας και δεν είναι αυτό το ευσπλαχνικό ον που όλοι φανταζόμαστε; Ένα τέτοιο επιχείρημα συχνά χρησιμοποιεί κάποιος άθεος στην προσπάθεια του να αποδείξει ότι ο Θεός δεν υπάρχει. Απορρίπτει δηλαδή την παντοδυναμία του υποστηρίζοντας πως αν ο Θεός υπήρχε θα είχε τη δύναμη να εξαφανίσει κάθε τι το οποίο δεν είναι όμοιο του. Εφόσον όμως το κακό υπήρξε, υπάρχει και θα υπάρχει είναι κάτι που είναι πάνω από τις δυνάμεις του Θεού. Κατά συνέπεια αφού υπάρχει κάτι που υπερισχύει του Θεού δεν είναι δημιούργημά του αλλά δημιούργημα κάποιου όντος περισσότερο δυνατό. Άρα ο Θεός δεν υπάρχει αφού δεν είναι ο παντοκράτωρ, δημιουργός των πάντων και παντοδύναμος.
Το επιχείρημα αυτό όμως αναιρείται πολύ εύκολα. Σύμφωνα με τον Αυγουστίνο υπεύθυνος για την ύπαρξη του κακού δεν είναι σε καμία περίπτωση ο Θεός, ο οποίος υπάρχει αναμφισβήτητα, αλλά ο άνθρωπος. Ο άνθρωπας είναι αυτός που δημιούργησε το κακό γιατί είναι ένα ον ελεύθερο με βούληση που πηγάζει από την ψυχή του. Όταν, λοιπόν, ο Αδάμ και η Εύα διέπρατταν το προπατορικό αμάρτημα, το ύψιστο κακό κατά τον χριστιανισμό, ήταν γιατί το ήθελαν. Κατά συνέπεια οι πόλεμοι, οι φόνοι και όλα αυτά τα δεινά είναι προϊόντα του ανθρώπου. Αυτό συμβαίνει επίσης γιατί αυτά τα δεινά ανάγονται στην κοινωνία η οποία και αυτή είναι δημιούργημα του ανθρώπου στην προσπάθεια του να ζήσει και να επιβιώσει από τα άγρια θηρία όπως λέει ο Αριστοτέλης. Άρα το κακό είναι κάτι που προέρχεται καθαρά από τις πράξεις του ανθρώπου και όχι από τον Θεό.
Όμως τι συμβαίνει με τις πλημμύρες και τους σεισμούς και όλα τα άλλα φυσικά φαινόμενα που προκαλούν απάνθρωπα αποτελέσματα με πολλούς νεκρούς και ακόμα περισσότερες υλικές καταστροφές; Καταρχάς το γεγονός ότι τέτοια φυσικά φαινόμενα λαμβάνουν χώρα αποδεικνύει ότι ο Θεός υπάρχει γιατί όπως λέει και ο Spinoza ο Θεός ταυτίζεται με τη φύση (dues sive natura). Δηλαδή είναι ο Θεός που προκαλεί όλες τις φυσικές καταστάσεις. Αν κοιτάξουμε το πρόβλημα εις βάθος τότε μπορεί να δούμε τελικά μια αισιόδοξη πλευρά σε αυτές τις καταστροφές. Ας σκεφτούμε ότι ο Θεός παρουσιάζεται από την Αγία Γραφή ως ελεήμων αλλά και ως τιμωρός. Ο Θεός δηλαδή κάθε φορά που προκαλεί κάποιο σεισμό το κάνει ως τιμωρία γιατί ο άνθρωπος έχει βγει από το δρόμο του, τον δρόμο του καλού. Κατά συνέπεια αυτές οι καταστροφές αποσκοπούν στο να βοηθήσουν το απολωλός πρόβατο να ξαναβρεί τον δρόμο προς το καλό. Άρα δεν έχουμε να κάνουμε με κάτι κακό αλλά με κάτι που στοχεύει στη βελτίωση της ζωής του ανθρώπου.
Συνοπτικά μπορούμε να πούμε πως απόλυτος υπεύθυνος για το κακό είναι ο άνθρωπος και ο Θεός δεν έχει καμία απολύτως σχέση με την ύπαρξη του. Ήδη από το επιχείρημα του άθεου φαίνεται πως ο Θεός αποποιείται κάθε ανάμειξη με το κακό. Επίσης κάτι που αποσκοπεί στη βελτίωση μια κατάστασης δεν μπορεί να νοείται ως κακό, άρα τα άγρια φυσικά φαινόμενα δεν έχουν χαρακτήρα κακού. Έτσι αυτός στον οποίο στρέφονται όλα τα δάχτυλα υποδεικνύοντας ως υπαίτιο του κακού είναι ο άνθρωπος που έχει την ελευθερία στη σκέψη να πράξει όπως επιθυμεί η ψυχή του. Και επειδή κάτι μου πως ο άνθρωπος δύσκολα θα πάψει να είναι κακός θα έχουμε συνέχεια με τους σεισμούς και τις πλημμύρες σε Ελλάδα και Ευρώπη. Άρα προετοιμαστείτε για γερό κούνημα και προς Θεού δεν χρειάζεται πανικός. Ένα δωράκι του Θεού είναι μόνο.
Υ.Γ: Τι σου κάνει η εξέταση σε μάθημα φιλοσοφίας που απαιτεί αυτοσχεδιασμό; Μόλις το μάθατε…
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου